Od papierowych umów do przelewu na kliknięcie - zmiany w IKE i IKZE od Nationale Nederlanden

Nationale Nederlanden to klient, z którym współpracujemy już od ponad dekady. Najnowszy projekt dostarczył nowoczesne rozwiązania związane z bankowością elektroniczną, które ułatwiają  założenie i prowadzenie konta emerytalnego IKE/IKZE.

Indywidualne Konta Emerytalne oraz Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego to dwa sposoby odkładania środków na emeryturę, cieszące się w Polsce rosnącą popularnością. Dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że do końca 2021 r było ich 1 259 140, z czego 182 040 założono w drugim półroczu 2021 r. Konta tego typu prowadzone są przez instytucje finansowe, między innymi banki oraz ubezpieczycieli. W tej grupie znajduje się również nasz klient - Nationale Nederlanden. Nationale Nederlanden zdecydowało się przejść wieloetapowy proces wdrażania zmian, który przygotowany został po dokładnej analizie naszych specjalistów.

Automatyzacja procesu zakładania konta

Zanim zaimplementowaliśmy nowy system, założenie konta związane było z przejściem długiej i kosztownej ścieżki biurokratycznej, opierającej się na drukarni oraz firmie kurierskiej. Proces polegał na wypełnianiu online wniosku o założenie konta, a następnie oczekiwaniu aż kurier dostarczy go z drukarni, sprawdzi tożsamość odbiorcy, dopilnuje złożenia podpisu i odwiezie dokument z powrotem do właściwego biura firmy. Cała procedura generowała wysokie koszty i była obarczona ryzykiem niepowodzenia. Kurier mógł nie zastać właściwej osoby (wtedy proces powtarzał się nawet kilkukrotnie), albo zagubić dokumenty podczas tak złożonego logistycznie procesu. Nic więc dziwnego, że Nationale Nederlanden zdecydowało się scyfryzować ten proces. Stworzono internetowy formularz do wprowadzania danych, spięty z systemem przelewów weryfikacyjnych. Projekt został zrealizowany w PHP a praca nad nim zajęła zaledwie 1.5 miesiąca, od zlecenia do wdrożenia.

Integracja z MojeNN

W kolejnej fazie zmian w funkcjonowaniu serwisu wprowadziliśmy integrację z systemem MojeNN, skupiającym wszystkich klientów firmy w jednym miejscu. Dzięki podpięciu systemów emerytalnych IKE/IKZE, zaczęły być one widoczne dla wszystkich korzystających z MojeNN. Wpłynęło to bardzo korzystnie na popularność produktu. Do kont IKE/IKZE podpięliśmy też elektroniczne formy płatności: przelew bankowy, blik oraz płatność kartą. Przed zmianami klientom po prostu wyświetlał się komunikat z numerem konta do przelewu, teraz aby zasilić swoje konto wystarczy kilka intuicyjnych kliknięć.

Efekty pracy

Obecnie zakładanie konta trwa chwilę, a proces jest w pełni automatyczny.

Obecnie zakładanie konta trwa chwilę, a sprawdzanie tożsamości opiera się na przelaniu 1 zł z konta, którego właścicielem jest osoba podpisująca umowę z NN. Operatorem bankowym jest firma Bluemedia. Proces jest w pełni automatyczny, który maksymalnie może trwać do 3 dni roboczych (w zależności od banku, z którego korzysta Klient). Najczęściej jednak trwa to kilka minut. Po pozytywnej weryfikacji tożsamości, Klient może kontynuować proces otwierania rachunku

Dalsze plany

Nasz zespół cały czas pracuje nad usprawnieniami serwisu. Planujemy kolejny etap zmian, polegający na zautomatyzowaniu podpisywania dokumentów elektronicznie przez Nationale Nederlanden w takim stopniu, aby zminimalizować zaangażowanie człowieka w tym procesie.

Nationale Nederlanden

Na podstawie 8-letniego doświadczenia oceniamy 3e Software House jako niezmiennie jednego z naszych najlepszych dostawców usług IT.

Grzegorz Letocha

CFO