en

Jak firma może skorzystać na udostępnieniu interfejsu programowego API?

API - ang. Application Programming Interface, czyli Interfejs Programowania Aplikacji. Jest to sposób komunikowania się aplikacji za pomocą ściśle określonego zestawu reguł i parametrów.

Obecnie większość organizacji posiada serwis WWW w którym można znaleźć informacje o obszarze działalności, ofercie, dane kontaktowe i inne informacje przydatne dla potencjalnych i obecnych kontrahentów. Dodatkowo niektóre firmy rozwijają webowe narzędzia B2B umożliwiające składanie zapytań i zleceń, pobieranie informacji o płatnościach i fakturach oraz innych informacjach typowych przy ciągłej współpracy. W porównaniu z obsługą telefoniczną czy wykorzystaniem faxu jest to wielkie usprawnienie, gdyż niweluje koszty związane z koniecznością odbierania telefonów, rejestrowania zleceń itp. Nie ma też ograniczeń czasowych. Klient może złożyć zlecenie gdy telefon jest zajęty lub np. po godzinach pracy.

Jakkolwiek webowe rozwiązania B2B stanowią istotne udogodnienie po stronie zleceniobiorcy, to wciąż niosą ze sobą konieczność manualnego wprowadzania danych przez klienta. Proces taki wiąże się z koniecznością wejścia do aplikacji B2B, przejścia procesu autoryzacji i wypełnienia formularza zlecenia. Usprawnienie komunikacji jest zatem tylko połowiczne.

Takich ograniczeń nie ma komunikacja automatyczna z wykorzystaniem programowych interfejsów API (ang. Application Programming Interface). Jest to podejście, w którym komunikacja odbywa się bezpośrednio pomiedzy strony udostępniającej usługę w formie API oraz strony korzystającej. Można więc powiedzieć, że API pełni rolę  integratora aplikacji obydwu stron.

Przykładem mogą być API firmy kurierskiej DHL. Większość sklepów internetowych wykorzystuje je w procesie realizacji zamówień. Zamiast ręcznie wprowadzać dane adresowe osoby, która zakupiła towar, aplikacja e-commerce poprzez odpowiednie API wysyła te dane i odbiera przygotowany do wydruku list przewozowy oraz zamawia przyjazd kuriera na odpowiedni dzień. Cały proces odbywa się w pełni automatycznie.

Innym przykładem może być Allegro API - jest to interfejs programowy udostępniony przez serwis Allegro.pl umożliwiający automatyczne dodawanie nowych ofert i aukcji, sprawdzanie ich statusów oraz wiele innych funkcji. Na bazie tego API powstały dziesiątki aplikacji tworzonych przez niezależnych programistów, które ułatwaiają pracę osobom handlującym w tym portalu.  Listę najpopularniejszych polskich (i nie tylko) serwisów udostępniających API można znaleźć w serwisie katalogAPI.pl.

Technologicznie taka komunikacja to nic nowego. Wszystko odbywa się w ramach protokołu HTTP dokładnie w ten sam sposób, w jaki wykorzystujemy serwisy WWW. Różnica polega na tym, że użytkownikiem nie jest człowiek tylko inna aplikacja. Dane przekazywane są w formie "zrozumiałej" dla odbierającej je aplikacji - najczęściej w formatach XML lub JSON, czyli formie tekstowej, łatwej do przeanalizowania przez automat.

Integracje tego typu są wykorzystywane od lat, dlaczego więc ostatnio coraz więcej mówi się o "rewolucji API"? Wydaje się, że wpłynęło na to kilka czynników:

  1. Handel przeniósł się do Interentu
    Coraz większy udział platform internetowych w sprzedaży towarów i usług wymaga ciągłej optymalizacji tego procesu. Duża liczba kotrahentów sprawia, że inwestowanie w uniwersalny system wymiany informacji staje się nie tylko opłacalny, lecz często wręcz konieczny dla utrzymania rosnącej liczby zamówień.
  1. Konsekwencją powyższego jest większe zrozumienie dla korzyści płynących z idei komunikacji poprzez API wsród kadry zarządzającej
    Można spojrzeć na udostępnione API jako kolejny kanał sprzedaży przez który nasi kontrahenci będa mogli korzystać z naszej oferty. Dla firmy usługowej oferującej ustandaryzowane usługi i dobra (np. logistyka, handel, usługi elektroniczne, turystyka i wiele innych) takie rozwiazanie wydaje się idealne, bo dzięki temu możliwe jest pozyskiwanie zlecenień od pośredników i firm znajdujących się bliżej klienta.
  1. Upowszechnienie urzadzeń mobilnych
    Smartphony stają się głównym urządzeniem dzięki któremu łączymy się z siecią. Tysiące aplikacji mobilnych porównuje oferty, składa zamówienia, pobiera treści - wszystko udostępniane przez API. Jeśli firma dostarcza usługę którą klienci najchętniej zmawiają poprzez aplikację mobilną stworzoną przez innego dostawcę - udostępnienie API to konieczność.
  1. Zmniejszenie kosztów udostępniania usług m.in. dzięki Cloud Computing
    Hostowane aplikacji sieciowych w chmurach to praktycznie nieograniczona skalowalność, której koszty dostosowują się adaptacyjnie do wielkości biznesu. Umożliwiło to wielu startup-om płynne przejście od skali mikroskopijnej do globalnej.

Podsumowując 'rewolucja API' to proces obserwowany od lat, który w ostatnich 2 latach mocno przyspieszył. To naturalny krok w kierunku nieskrępowanej i automatycznej wymiany informacji pomiędzy organizacjami funkcjonującymi w realiach wolnego rynku. Korzyści biznesowe wynikające z dołączenia do firm udostępniających swój interfejs są oczywiste, dlatego ten trend będzie się utrzymywał lub wręcz nasilał.

Autor: Łukasz Kolczyński, 3e Software House

Więcej: DHL WebAPI , katalogAPI.pl

RODO

Wyrażam zgodę, aby 3e sp. jawna zbierała, katalogowała, analizowała i podejmowała automatyczne decyzje o adresach internetowych połaczonych z urządzeniem, którego używam a także informacji o samym urządzeniu, w tym jego typie, wersji zainstalowanego oprogramowania w celu obserwacji moich aktywności w internecie (stworzenia profilu użytkownika). Automatyczne podejmowanie decyzji nie dotyczy danych wrażliwych. Zgoda pozostaje w mocy tak długo, jak długo istotne pozostają dane, dla których została wyrażona, lub do czasu, gdy któraś ze Stron zgodę wycofa. Cofnięcie zgody będzie skutkować usunięciem danych.